söndag 20 december 2009

En hektisk tid

Jag förstår inte längre vart tiden tar vägen. Det var ju inte länge sedan december började, men å andra sidan kanske det blir så när helgerna är uppbokade mer eller mindre varje dag så tiden för bara vila och avkoppling uteblir. Därmed har också mitt bloggande fått stå tillbaka och även läsandet av andras bloggar till min stora sorg, men nu börjar jag så smått komma ikapp livet nu när arbetspraktiken är slut. Det var med vemod jag lämnade de underbara barnen och kollegorna i fredags.

Vad har jag då gjort?

Sist jag hördes av var nog när jag åkte iväg till en vän i Bollebygd som nyss skaffat hus. Det var jättekul att gå på rundvandring på de tre våningarna och även om trädgården var liten så kunde jag ju inte missa den heller. Det går göra roliga saker av den också. Med mig dit hade jag en tårta och burk med lite julpynt, äntligen kom det gröna bandet till användning..
I burken låg mina hemgjorda änglar och hjärtan som jag visat tidigare. Dessutom blev det en burk med lite pepparkakor och ischoklad samt fläderblomssaft som visade sig vara hennes favorit ... Kvällen blev lång för när hennes fästman kom hem så blev det en lång diskussion som startade med synen på änglar ur humanistisk synvinkel. Det återstår att se om hon får ha dem i granen.

På förskolan har barnen haft luciatåg en eftermiddag. Det var ett härligt sjå att få på alla barn lucialinnen, pepparkakskläder och hattar ovanpå ytterkläderna, men vi lyckades nog riktigt galant. Så mycket av tåget såg jag då inte, då jag satt i kanten och lite nytta gjorde jag väl då en av de minsta höll på att tappa balansen flera gånger om.

Förrförra helgen gick jag på Kulturskolans Dans i juletid i Sofiakyrkan. Det är en härlig föreställning med mycket stämning, sång, dans och musik att njuta av, en riktig oas i julstressen. Även välsignelsen sjungs och dansas.
På lördagen var vi inbjudna på fika hos en kompis i Strängsered där det vankades julgodis, pepparkakor och trevligt umgänge.
Att se ett luciatåg hör ju till, så en kvart innan föreställning började befann vi oss i en fullsatt Sofiakyrka, som tur var hittade vi en plats i korsgången mellan bänkraderna så vi fick se en skymt och njuta av stämningsfull sång. Dock var det lite hårt på stengolvet. Det är kul att de varierar sångerna från år till år, men de har ju också en duktig ledare (en av mina körledare för övrigt).
Förra veckan hade vi julfest med jobbet och åt libanesisk avsmakningsmeny. Vi var nog mycket mätta allihopa när vi gick därifrån efter typ 6 kalla respektive varma förrätter och tre sorters kött till huvudrätten. Efterrätten blev nästan lite väl sockersöt, men det hör väl till. Hur det gick i julklappsleken tar vi en annan dag.
I fredags fyllde jag år, men det är ju inte så mycket att fira, istället har jag sedan 06 haft som tradition att bjuda vännerna på julfika. Liksom ifjol blev det två omgångar för att porslinet ska räcka till. Sen var jag ju med inbjudan, så vi blev 8 respektive 6 stycken, men det är ju rätt lagom om man vill hinna prata med alla. Även då har vi paketlek, så det blev en doftlykta i metall och en välkomnande svart matta i mina paket. Jag gav bort 2 glöggmuggar och en skål i samma stil.
På lördan kom N´s son några timmar innan vi hade julbord med N´s jobb. Tack och lov varade det inte så länge för jag var supertrött den dagen. Som tur var hade jag sovmorgon i söndags i alla fall och hann börja blogga igen (därav datumet). På kvällen var vi med i kören och sjöng på en Ro för själen-gudtjänst. Det kändes fint att tända ljus och önska något. Min tanke gick till alla mina vänner.
I måndags var jag ju ledig, men det varade på ett vis bara till klockan sju på morgonen då jag fick ett mess som svar på om min andra kör skulle ses något innan jul. Det visade sig att de hade långövning mellan 9 och 12 med efterföljande lunch som kyrkan bjöd på. Det var himla trevligt att träffa dem igen då jag inte varit med under tiden jag haft arbetspraktiken. Sedan bar det raka vägen hem för att fixa det sista inför julfikat. Konstigt nog för att vara mig fick jag till och med tid över innan de kom, inte hade jag missat mycket i förberedelserna heller.
Sedan har jag ägnat två dagar åt att springa i affärer och fundera på julklappar. Allt tar ju lite längre tid nu när det är smidigast att gå och jag väljer kanske inte smidigaste tillvägagångssättet heller. Fråga mig inte hur många ställen jag varit på, sedan kan jag ju inte bestämma mig direkt heller. Cykla vill jag inte göra just nu. I snö går det väl an, men det ligger vansklig is under, så det blev till att pulsa i en hel del snö efter gårdagskvällens ymniga snöfall, så mina ben har fått ordentlig motion dessa dagar. Men nu är ju pojkvännen här så jag har tillgång till bil om jag nu skulle missat något väsentligt, annars är nog all mat och alla klappar fixade, så jag borde kanske skutta i säng nu. Med tre katter i hemmet så får man ju dammsuga sista vändan samma dag för imorgon kommer föräldrarna och brorsan så vi ska fixa traditionell jullunch och klä granen som föräldrarna tar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar